Ensimmäinen puolisko Sulawesin reissusta

Päätettiin sisämaassa reissaamisen jälkeen lähteä saarille niin pian kun mahdollista, joten lähdimme kohti Keski-Sulawesilla sijaitsevia Togean saaria (Togean Islands, kuulostaa hölmöltä suomeksi). Togeaneilla käyminen on ollut jo vuosikausia haaveeni mm. sukelluksen ja viidakon peittämien saarten vuoksi, joten nyt on sopiva aika toteuttaa kyseinen haave. Saarille päästäksemme lensimme ensin Makassariin (ent. Ujung Pandang, mikä nimi!) josta jatkoimme saaren sisäisellä lennolla seuraavana päivänä Luwukiin. Makassariin matkaaville sellainen huomio, että lentokentältä lähdettäessä on vastassa suuri joukko äänekkäitä ja ärsyttäviä ”huijaritaksikuskeja”. Olisimme varmastikin menneet skämmiin, ellei ystävällinen paikallinen samalla lennolla saapunut henkilö olisi vinkannut meitä ostamaan taksimatkan lippukioskista. En tosin tiedä, millaisilla hinnoilla olisivat meitä majoitukselle vieneet. Indonesian sisäisillä lennoilla matkustaville vielä sellainen huomio, että liput saattaa joutua ostamaan käteisellä ainakin Sriwijaya airilla (me emme tähän varautuneet).

Laskeutuminen Luwukiin. Koralleja näkyy näin ylös asti!

Luwukissa huomasimme olevamme julkkiksia, kuten ennalta vähän odotinkin. Sekä Makassariin että Luwukiin lentäessä olimme ainoat länsimaalaiset koko koneessa ja Luwukissa ilmeisesti ainoat länsimaalaiset muutamaan viikkoon. Kerättiin Paavon kanssa huomattava määrä katseita ja tietysti ”Hello Mister!”- huudahduksia. Meidät bongattiin jopa taksista 🙂 Päästiin parin Luwukissa vietetyn tunnin aikana ryhmäkuviin paikallisten kanssa sillä välin kun odotettiin että kuljetuksemme lähtee kohti Ampanaa.

Ryhmäkuva

Ampana on pieni kaupunki, joka toimii porttina Togeaneille suurelle osaa reissaajista. Saavuimme noin 5 tunnin levottoman autokyydin jälkeen auringonlaskun jälkeen Ampanaan ja pyysimme kuljettajaa jättämään meidät Marina Cottages- bungaloweille, mutta tietysti kielimuurin vuoksi päädyimme jonnekin hämärälle satama-alueelle (jossa oli jonkin näköinen maja, ilmeisesti kuljettajan mielestä se cottage). Meitä tarjouduttiin kuskaamaan moottoripyörällä majoitukselle, mutta se ei tuntunut tavaroiden kanssa ihan kuningasidealta. Yllätykseksemme pääsimme pienen haahuilun jälkeen hevoskärryjen kyytiin. Vielä yllättävämpää oli se, että kärryjä ajoi noin 8-vuotias poika!

Välillä Luwuk - Ampana lehmät ja vuohet tiellä hidastivat vähän matkantekoa
Tieosuudella Luwuk – Ampana lehmät ja vuohet tiellä hidastivat vähän matkantekoa
Hevoskärryillä onnellisesti perillä koko päivän matkustuksen jälkeen
Marina Cottages oli loistava paikka viettää yksi yö ennen saarille lähtöä. Kuvassa paikan kivistä rantaa.

Ampanasta matka jatkui noin viiden tunnin verran Tuna Tomini -nimisen lautan kyydissä kohti Togeaneja. Ostettiin ex tempore ehkä 3 kiloa mangoja tien varresta 5000 rupialla (0.33 euroa), hyvä löytö! Togeaneja ympäröivä merialue on miltei päiväntasaajalla, eli vilvoittavaa tuulenvirettä oli turha odottaa laivan kannella. Oikeastaan vasta määränpäässä huomasimme, että paikallisia täynnä oleva lautan autokansi olisi ollut se viilein paikka matkustaa. Kannella varjolämpötilatkin tuntuvat ehkä 40 asteelta ja allekirjoittanut oli lämpöhalvauksen partaalla. Jäimme pois Wakai-nimisessä kylässä, josta oli lyhyt moottorivenematka Kadidirin saarelle Black Marlin Dive resorttiin.

Kohta Tuna Tominin kyytiin!
Matkaeväs
Paavo matkustaa
Reissumies
Autokannella oli viileämpää (porukka matkustaa kananruokasäkkien päällä!)
Autokannella oli viileämpää. Porukka matkustaa kananruokasäkkien päällä.
Ryan ja Paavo
Saapuminen Togeaneille
Veneitä Wakain satamassa

Kadidirilla eletään hyvin yksinkertaisesti ja tietämättä muun maailman menosta. Juoksevaa makeaa vettä on tarjolla 2 tuntia päivässä ja sähköä 5 tuntia iltaisin, puhelin ei toimi eikä nettiä ole. Joka aamu ja ilta kerätään vettä isoon saaviin, jotta se riittää päivän ja illan/yön käyttöön. Nukkuminen onnistuisi paremmin kylläkin tuulettimen alla, mutta onneksi alle parinkymmenen metrin päässä oleva meri viilentää. Yllätys yllätys, pääasialliset aktiviteetit täällä ovat sukellus, snorklaus, kajakointi ja yleinen löhöily tai lukeminen. Itse myös joogailin laiturinnokassa aamuisin. Paavo onnistui löytämään kirjastolta suomenkielisen kirjan!

Black Marlinin rantaa Kadidirilla
Iso Banyan tree varjosti hyvin päiväntasaajan auringolta
Gekko on kaveri!
Korallimerta
Meri oli tyyni!
Lautta
Kookosta välipalaksi
Lepäilyä

Black Marlinin lähialueiden sukellus on loistavaa. Korallit ei ehkä ole ihan yhtä hyvässä kunnossa paikoittain kuin Bunakenilla (mikä johtuu ikävä kyllä dynamiittikalastuksesta), mutta paljon bunakenmaisia elementtejä löytyy: pehmeää korallia ja isoja kalaparvia ja jyrkkiä seinämäsukelluksia. Muun muassa näitä nähtiin (pahoittelut että nimet osittain englanniksi): Bumphead parrotfish, crocodile fish, vihreä mureena, paljon erilaisia nudibrancheja, nemoja…

Pinnan alla oli ihanan värikästä!

Nemoja

Bumphead parrotfish

Crocodile fish
Mureena
Nudibranch eli merietana. Näitä oli monenlaisia.
Underwater selfie
Lion fish
Nudi branch
Nudi branch jälleen
Mikähän tää on, ei aavistusta!
Koralli? Kala? Ehkä koralli.

Tän elukan nimi jäi kysymättä

Sukellusretki Una Unalle (1.5 tunnin moottorivenematkan päässä oleva aktiivinen tulivuori) tuli ikävä kyllä missattua koska meidän täytyi lähteä etsimään lääkäriä mantereelta. Alun perinhän tulivuorelle sukeltamaan piti lähteä jo lauantaina, mutta se peruttiin siksi että Wakaista oli bensa loppu! Piti siis odotella, että lautta tuo lisää bensaa mantereelta. Tähän loppui siis Togeanien osuus. Lyhyt reissu, mutta kaunis!

Satayvartaita katukeittiöstä Ampanassa
Nam
Ampanassa oli ulkokaraoket suosiossa (meidän mielestä vähän liiankin myöhään, koska oltaisiin mielellään nukuttu!)