Vaellus- ja kajakointiseikkailu Laosin upeassa Nam Ha-kansallispuistossa

namha-1namha-4namha-11namha-10

Nam Han kansallispuisto lähellä Laosin ja Kiinan rajaa on tärkein syy matkustaa pohjoiseen Luang Namthan kaupunkiin. Nam Han kansallispuiston upealla pohjoisella sademetsäalueella sanotaan vielä elävän tiikereitä ja puuleopardeja, mutta me törmänneet villipetoihin. Vaelluspäivän aikana näimme sen sijaan huikeita pilvimetsiä, viidakkojokia, vuoristoheimojen asuttamia kyliä ja jyrkkiä sademetsien peittämiä rinteitä. Luang Namthan tomuisessa pikkukaupungissa itsessään ei ole mitään erityisen ihmeellistä ja valtavia autenttisia markkinoita lukuunottamatta kaupunki tuntuukin aikamoiselta tuppukylältä.

Viidakkosamoilu Nam Han kansallispuistossa

Päädyimme valitsemaan kahden päivän ja yhden yön trekkaus- ja kajakointiseikkailun Forest retreat Laosin kautta. Kaksipäiväinen retkemme osoittautui huikeaksi seikkailuksi. Helppoa tällä reitillä ei missään nimessä ollut, sillä haastavaksi luokiteltu reitti paljastui oikeasti haastavaksi. Kansallispuiston reitit ovat jyrkkiä ja polku on osin hyvin kapeaa ja huonokuntoista. Kuulemamme mukaan mutaa on metsissä lähes aina, eli siihen kannattaa varautua eteenkin sateiden jälkeen. Pientä miinusta Laos Forest Retreatille siitä, ettemme käsittäneet vaelluksen olevan niin totinen ja rankka.

Majoitus Forest Retreatin leirissä oli hyvin yksinkertaista, mutta kaikki tuntui olevan hyvin järjestetty: yöpaikkana toimi perinteinen laosilainen paalujen varaan rakennettu maja, jossa yövyimme bambusta rakennetuilla lavereilla. Rakastimme sticky ricen kanssa tarjottavia laosilaisia ruokia: aamulla munakasta ja muuten kanaa ja kasviksia. Leiriin tuotiin makuupussit ja vettä, eli niitä ei tarvinnut kantaa mukanaan.

Mitä mukaan?

Tärkein mukaan otettava varuste on kunnolliset kengät. Omat paljasjalkakenkäni ovat erinomaiset kävellä, mutta 14 kilometrin verran jyrkkiä nousuja ja laskuja sai jänteet ja polvet melko helliksi. Hyvä pito kengissä on erittäin tärkeää reittien mutaisuuden vuoksi. Perillä leirissä huomasimme monen varustautuneenkin kunnon vaelluskengillä. Meille niiden kuljettaminen olisi ollut jo mahdottomuus, emmekä lokakuussa Suomesta lähtiessä edes tienneet päätyvämme ns. oikealle vaellukselle.

Yli yön kestävälle vaellukselle suosittelen ottamaan mukaan villapaidan, huivin ja ehkä myös kevyen takin. Reissumme aikana tammikuussa yön alin lämpötila laski 13 asteen paikkeille ja liikkeellä ollessamme se vaihteli 17 ja 24 asteen välillä. Lisäksi sandaalit olisivat olleet mukavat leirissä, sillä mutaisia kenkiä ei enää huvittanut laittaa jalkaan.

Päivä 1: Vaellus

Lähdimme aamuyhdeksältä kiipeämään rinnettä Ban Nam Lue kylästä kohti Ban Nam Koyn kylää. Pari tunnin päästä vaeltelimme kilometrin korkeudessa sumun peittämässä sademetsässä, josta matka jatkui edelleen alas sademetsään pientä puroa ja teräviä pitkin. Lanten-heimon pieni Ban Nam Koyn kylä oli erittäin autenttinen pysähdys. Kyläläinen tarjosi mökkinsä käyttöömme, jossa nautimme palmunlehtiin käärityn sticky rice-lounaamme.

Lounaan jälkeen edessä oli varsinainen koitos. Jalat olivat aamun jälkeen spagettia ja kiipeäminen seuraavan vuoren huipulle ei sujunut aivan yhtä kepeästi kuin edellisellä kerralla. Saavutimme karttaan merkityn 750 metrin korkeudessa sijaitsevan Mountain view -näköalatasanteen kohdalle vasta puoli viiden aikaan, josta laskeuduimme hitaasti yöleiriimme Fisherman Campiin. Periaatteessa matka leiriin oli hyvin lyhyt, mutta jyrkkyydestä ja liukkaudesta johtuen laskeuduimme alas hitaasti miniaskelin. Bambuinen vaelluskeppi oli ehdoton ja polun olisi voinut laskea liukurilla alas.

Kartta Nam Ha-kansallispuistosta
namha-3
Oppaamme esittelee banaanipuun syötävää ydintä

namha-2

namha-13
Oppaamme Nam Ha-kansallispuistossa
namha-12
Aamukahvit nautittiin viidakossa tuoreesta bambumukista
namha-15

Kenkien Kuraisuusaste

Päivä 2: kajakointi Nam Ha-joessa

Lähdimme aamukymmeneltä kajakoimaan Nam Ha-jokea pitkin. Edessä oli 20 kilometrin verran kajakointia, mikä meni yllättävän nopeasti joen virratessa paikoin melko vaudikkaasti. Käsitimme kajakoinnin olevan hyvin leppoisaa, mutta osittain jokea pitkin eteneminen muistutti koskenlaskua. Epäillykset heräsivät aamulla, kun meille jaettiin kajakointia varten kypärät.

Joessa itsessään oli joitain haasteita, sillä virtaavimmat kohdat olivat usein täynnä kiviä, joihin kajakilla oli helppo jäädä kiinni. Jäimme jumiin yhteensä kolme kertaa, joista kahdella kerralla nousimme ylös kajakista työntämään kajakin kiviltä irti. Vaikka syke nousikin välillä jännityksestä, niin loppujen lopuksi kajakointipäivä oli hulvattoman hauska!

namha-16namha-18namha-20namha-19

Vinkki! Viidakkovaellusten jälkeisiin lihasjumeihin suosittelen ehdottomasti autenttista laosilaista yrttisaunaa. Ihastuimme täysin paikallisiin saunoihin, mutta niistä tarkempaa analyysia myöhemmin.

8 thoughts on “Vaellus- ja kajakointiseikkailu Laosin upeassa Nam Ha-kansallispuistossa

1. Kuulostaa todella mielenkiintoiselta paikalta ja mahtavalta vaelluskokemukselta! Itseäni tämäntyylinen reissu kiinnostaisi ehdottomasti ja kiva lukea muiden kokemuksia ja samalla myös vinkkejä. Thaimaassa olimme esimerkiksi päiväretkelle liian huonosti varustautuneita ja paikalla väärään aikaan (keskellä päivän kuumuutta), joten jouduimme muuttamaan suunnitelmia kesken reissun.

2. Ihan mahtavaa! Tuollainen vaellus- ja melontaseikkailu olisi upea kokea Laosissa! Kävin Laosissa 15 vuotta sitten, ja sen jälkeen se on ollut pitkään bucket listillä. Vähän kauhulla olen seurannut sen kehittymistä varsinaiseksi turistikohteeksi. Näiden kuvien perusteella tuolta kansallispuistosta voisi kuitenkin vielä löytyä sitä aidontuntuista Laosia, jota jäin niin kaipaamaan.

3. Huikeeta! Kuulostaa upealta kokemukselta. Ei ollenkaan sellaiselta, että minä mukavuudenhaluinen tuonne lähtisin 😀 mutta ymmärrän kyllä erittäin hyvin miten paljon tuosta saa irti. Harmi, ettei etukäteen oltu kunnolla painotettu miten haastavasta vaelluksesta oli kyse, mutta hienosti veditte!

4. Onpas kiinnostava seikkailu, ihana yhdistelmä patikointia ja kajakointia – tuonne olisi kyllä hienoa päästä! Sanoo eräs, joka vasta pari viikkoa sitten selvisi Kolumbian 5 päivän viidakkovaelluksesta ja sanoi silloin, että ei enää koskaan. 😀 Mutta välillä täytyy vähän ”kärsiä” sen eteen että pääsee näkemään tai kokemaan jotain mieletöntä matkoilla.

5. Hyviä kenkiä ei voi kyllä liikaa painottaa, meillä oli hyvin samanlaiset miljööt Vietnamiin Sapassa ja olisin varmaan tehnyt itsemurhan tavallisilla lenkkareilla siellä. 😀 En olisi itse tajunnut pakata Suomessa vaelluskenkiä edes mukaan, ellei kaverini joka oli ollut Sapassa aikaisemmin, olisi vinkannut että kunnon kengät mukaan, jossa on kunnot urat pohjassa. Tuo kajakointiosuus on ollut kyllä siistiä varmasti, olisipa meilläkin ollut!

6. No siis vau mitkä maisemat! Just nuo tuollaiset patikkareissut antaa vähän perspektiiviä reissuihin kun pääsee ihmisten keskeltä luontoon. Voi sanoa että meidän lähes jokaiseen matkaan kuuluu jonkulainen patikointi tai retkeily kansallispuistoissa, tosin vähän rajoittuneemmin kuin ennen kun on nuo lapsoset mukana, mutta kuitenkin. Tottuvatpahan hekin pienestä asti liikkumaan luonnossa.